فهرست عناوین
مقدمه
مدیری داشتم که می گفت عرفان، تو یک آدم خالص هستی، یعنی بدون چشم داشت کار می کنی، اگر یک روز این خاصیتت را از دست بدهی دیگر ادامه نمیدهم. آن روز ها حرف ایشان را نمی فهمیدم و اما امروز میخواهم از رازی که به تازگی کشف کردم پرده برداری کنم.
عنوان Visionary Leadership یکی از سرفصل هایی بود که در دوره رهبری افراد و تیم های برجسته زیر نظر پروفسور اسکات دیرو در دانشگاه میشگان با آن آشنا شدم. حقیقتا هرچه گشتم معنی دقیقی در زبان فارسی برای واژه ویژن پیدا نکردم. اما نزدیک ترین لغت شاید همین واژه “بینش” باشد البته در بخش هایی هم از واژه شهود استفاده کرده ام. بینش داشتن یعنی برنامه ریزی و تصمیم گیری آینده نگرانه بر مبنای خرد یا شاید خردورزی در مدیریت و راهبری افراد و سازمان ها . امیدوارم قریب به مضمون، متوجه معنی ویژن در این یادداشت شده باشید. ترجمه چنین واژه هایی کار بسیار دشواری ست چرا که زبان فارسی پر است از هم خانواده های مرتبط. اما مطمئن هستم در خلال این مقاله معنی و مفهوم این سبک از رهبری را درک خواهید کرد. اجازه بدهید کم کم وارد بحث بشویم.
یک رهبر آینده نگر می تواند رمز موفقیت یک شرکت در حال رشد باشد. رهبرانی که تدبیر دارند، افرادی هستند که از طریق تصمیم گیری متفکرانه و بلند مدت ، یک تجارت را به سمت تغییر مثبت و محرک، هدایت می کنند. در این مقاله اهمیت رهبری بینشی را با هم بررسی خواهیم کرد.
رهبری بینشی چیست؟
رهبری بینشی با ایجاد چشم انداز برای یک هدف مشترک ، نوآوری را به تیم القا می کند. یک رهبر خردمند موفق، همچنین ارزش های بنیادی تیم ، مانند جدیت در انجام امور محوله و نظم را توسعه می دهد. برخلاف دیگر روش های متدوال در امر رهبری ، این سبک می تواند خلاقیت و انگیزه را افزایش دهد و همچنین اعضا را به رشد مهارتهای فردی خودشان ترغیب کند.
رهبران بینشی می توانند در تمام سطوح مدیریتی ، از مدیران عامل شرکت های بزرگ گرفته تا رهبران تیم در یک تجارت محلی وجود داشته باشند. اگر چشم انداز روشنی دارید و نیاز به حل خلاقانه مسئله دارید ، بهتر است از روش های رهبری بینشی استفاده کنید.
در ادامه نکاتی کوتاه ، پیرامون این سبک رهبری را بیان خواهم کرد.
مزایای رهبری بینشی
رهبری بینشیی می تواند این سبک رهبری را به تعداد زیادی از شرکت ها ، تیم ها و کاربران ارائه دهد.
رهبری بینشی می تواند از رهبری و شناخت صنعت پشتیبانی کند
رهبرانی که از سبک رهبری بینشی استفاده می کنند می توانند، نوآوری سریع و با کیفیت را هدف قرار می دهند و خلاقیت آنها اغلب می تواند شیوه ها یا فناوری های از رده خارج شده را دوباره زنده کنند. در نتیجه ، سایر شرکت ها ممکن است از مثالهای یک رهبر بینشی الگو بگیرند و از آن پیروی کنند.
رهبری بینشی می تواند یک شرکت را متحد کند
یک هدف مشترک قدرتمند می تواند گروه ها و افراد را با دیدگاه های متفاوت، همسو کند. این احساس وحدت می تواند به ایجاد روابط قوی بین اعضای تیم و رهبر تیم کمک کند. در نتیجه این روابط قوی می توانند کار گروهی را تقویت کرده و به آنها کمک کنند تا با تعارض کمتری به اهداف خود برسند.
رهبری بینشی به رشد شرکت ها کمک می کند
یکی از اهداف اصلی رهبری بینشی ، توسعه اهداف الهام بخش است. شرکت هایی که پیشرفت کندی به سمت رشد دارند ، اغلب می توانند از نوآوری ، خلاقیت و تفکر طولانی مدت مرتبط با یک رهبر بینشی بهره مند شوند.
ویژگی های رهبری بینشی
رهبران بینشی دارای شش ویژگی مشترک هستند که اغلب می تواند آنها و تجارتشان را به سمت موفقیت سوق دهد. این ویژگی ها عبارتند از:
احترام
رهبران بینشی باید به تیم و ایده های خود احترام بگذارند. احترام به تیم ها کمک می کند تا در ایجاد و استفاده از فرآیندهای جدید احساس راحتی کنند. تیم هایی که از سوی رهبر خود احترام می بینند، متقابلا بیشتر به رهبران خود احترام می گذارند.
اعتماد کنید
این رهبران به تیم خود اعتماد دارند تا اهداف خود را دنبال کنند.
تیم هایی که به رهبر خود برای حمایت از ایده های خود اعتماد می کنند ، می توانند از اتلاف زمان جلوگیری کرده و از مسیر پیشرفت خود لذت ببرند.
خلاقیت
افراد بینشی ( به خوانید حسی یا حتی شهودی شاید بهتر هم باشد ) نه تنها خلاق هستند بلکه آن را ارتقا می دهند. آنها بیش از اتکا به روشهای رایج ، روشهای خلاقانه ای برای دستیابی و تصور اهداف می یابند. راه حل های کوتاه تر، بهینه تر و نتیجه محور از ویژگی های رهبران بینشی است.
انعطاف پذیری
افراد شهودی وقتی در جهت رسیدن به اهدافشان کار می کنند تغییر می کنند و با شرایط جدید سازگار می شوند. انعطاف پذیری به رهبران بینشی اجازه می دهد تا ایده های جدید را در فرآیندهای خود در نظر بگیرند و در صورت بروز چالش های جدید توانایی این را دارند که به سرعت مسیر را تغییر دهند.
ارتباطات
برقراری ارتباط برای رهبران بینشی ضروری است ، زیرا این رهبران باید به طور موثری اهداف خود را برای ایجاد همسویی بین افراد سازمان تشریح کنند.
شجاعت
رهبران شهودی حاضرند برای رسیدن به اهداف، خطرهای حساب شده را بپذیرند. تحقیق و بررسی فکر شده آنها را قادر می سازد تا با اطمینان این خطرات لازم را بپذیرند.
مثبت بودن
رهبران شهودی با نشان دادن خوش بینی و مقاومت در برابر موانع ، الهام بخش تیم خود هستند. آنها تشخیص می دهند که عقب نشینی های مقطعی امری طبیعی هستند و هم فرصتی برای سکون، آرامش و اتحاد کسب و کار.
بیشتر بخوانید: ۱۵ ویژگی مهم که رهبران بزرگ را می سازد ( به زبان انگلیسی)
چگونه می توان به یک رهبر بینشی تبدیل شد
در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای تبدیل شدن به یک رهبر شهودی انجام دهید:
چشم انداز خود را تعریف کنید
شما باید ایده روشنی از دیدگاه خود و نحوه ارتباط آن با آینده شرکت داشته باشید. شناسایی روندهای تحقیق در داخل شرکت و صنعت شما برای شناسایی چگونگی پیشرفت شرکت شما یک امر ضروری ست . حتما اهداف جدید و گام هایی که شما و تیم تان برای رسیدن به آنها باید بردارید را مشخص کنید.
یک حس مثبت برای رسیدن به هدف خلق کنید
چشم انداز و روند کاری خود را به تیم خود منتقل کنید. به اعضای تیم کمک کنید تا نقش خود را در دستیابی به هدف درک کنند و حتماً برای آنها توضیح دهید که چگونه نقش آنها هنگام واگذاری وظایف، باعث پیشرفت این طرح می شود.
به تیم خود انگیزه بدهید
تیم شما باید همانند شما به نگرش شما ایمان داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که آنها فواید هدف را درک می کنند ، زیرا این امر می تواند شانس رسیدن به هدف را افزایش دهد. همچنین می توانید با تعیین اهداف قابل دستیابی، پاداش دادن به سخت کوشی و تشخیص تلاش های فردی ، به تیم خود انگیزه بدهید.
اهداف خود را در صورت نیاز تنظیم کنید
همانطور که برای رسیدن به هدف خود تلاش می کنید ، ممکن است اطلاعات جدیدی پیدا کنید که می تواند به شما در بهبود روند کار کمک کند.
همچنین ممکن است با موانعی روبرو شوید که برای غلبه بر آنها به استراتژی جدیدی نیاز دارد. انعطاف پذیری کلید دستیابی به بینش شما است.
مثال هایی از رهبری بینشی:
مثال ۱: ایجاد انگیزه برای بهبود نتایج
مری در یک شرکت تبلیغاتی کار می کند و اولین جایی ست که به عنوان یک رهبر دارد فعالیت می کند . مدیر او به او دستور می کند که کارزاری را برای یک شرکت حقوقی کوچک هدایت کند. وی از آنجا که بیشتر تبلیغات آنها در بیلبوردها و دفترچه تلفن است ، چشم انداز خود را افزایش حضور در اینترنت می داند.
برای تحقق بخشیدن به این چشم انداز ، مری تیمی را ایجاد می کند که در زمینه پشتبانی اینترنت و بهینه سازی موتور جستجو تخصص دارد. او چشم انداز خود را به تیم منتقل می کند و وظایف مربوط به اهداف هر بخش را به آنها می دهد. یکی از اعضای تیم در وب سایت فعلی شرکت تمرکز دارد ، تیم دیگر تبلیغات را طراحی می کند و موارد دیگر.
مری تصمیم می گیرد جلسات روزانه را در محل کار خود با تیم برگزار کند تا انگیزه تیم را حفظ کند. در طی یکی از این جلسات ، تیم راهی جدید برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی برای افزایش ترافیک اینترنت پیدا می کند. با این اطلاعات ، آنها یک کمپین اینترنتی ایجاد می کنند که در سه ماه اول ۱۶٪ تجارت شرکت حقوقی را افزایش می دهد.
مری با ایجاد یک چشم انداز ابتکاری برای دفتر حقوقی که از روش های تبلیغات منسوخ استفاده می کرد ، ویژگی های رهبری شهودی را به نمایش گذاشت. بوسیله راهبری او این شرکت می تواند از یک کمپین تبلیغاتی جدید بهره مند شود ، وی به تیم خود اجازه می دهد تا راه هایی برای افزایش ترافیک اینترنت را کشف کنند.
مثال ۲: انگیزه دادن برای ایجاد اشتیاق
سوزان و چاد چشم انداز ایجاد یک برنامه تلفنی را دارند که به دانشجویان کمک می کند کتابهای درسی ارزان قیمت را به صورت آنلاین و در فروشگاه های محلی پیدا کنند. آنها برای تیم خود توضیح می دهند که برنامه باید چه کاری انجام دهد ، از جمله ایجاد فیلتر برای دسته کتاب ها و نسخه ها.
در نتیجه اعتقاد شدید سوزان و چاد به کاربرد خود و انتقال موثر مزایا ، تیم احساس انگیزه می کند تا بهترین راه را برای ایجاد آن پیدا کند. آنها چندین فرآیند را ایجاد می کنند که می توانند نتایج جستجوی آنلاین و روند فروش فروشگاه های محلی را یکپارچه کنند و یک لیست کامل تهیه کنند. برنامه نهایی به هزاران دانش آموز کمک می کند تا در تهیه کتابهای درسی در سراسر کشور صرفه جویی کنند.
سوزان و چاد از رهبری شهودی استفاده می کنند تا از بینش خود، واقعیت را ایجاد کنند. آنها می خواهند اپلیکیشنی را ایجاد کنند که وجود ندارد ، اما معتقدند که می تواند به نفع یک گروه خاص از مردم باشد. آنها برای ایجاد انگیزه در تیم خود ، حس هدف را القا می کنند و به آنها اجازه می دهند تا برای حل مشکلات و مسائل راه حل های خلاقانه ایجاد کنند.
امیدوارم این مطلب تا حدودی شما را با این موضوع آشنا کرده باشد. حسب حضور در سازمان ها و کسب و کار های مختلف متوجه شدم که اغلب مدیران عالی رتبه با شم خود افراد تحت امر خود را راهبری می کنند. تعدادی از آنها از کاریزمای خدادای بهره مند هستند اما من تلاش کردم در این یادداشت نکات کاربردی برای تبدیل شدن به یک رهبر خردمند و کاریزماتیک را برایتان شرح دهم. امیدوارم از این دانش در مسیر درست استفاده کنید.
شاید از خودتا بپرسید جواب داستان اول یادداشت چه شد؟ باید بگویم رهبری شهودی همان خلوص درونی ست. خالص باشید تا افراد خالص گرد شما جمع شوند.